Batavus Bromfiets Club
 
Welkom bij de BatavusBromfietsClub
opgericht: juli 2003
Correspondentieadres: Schoterlandseweg 11, 8414 LM, Nieuwehorne Tel. 06 51 89 90 45

e-mail: info@batavusbromfietsclub.nl

De BatavusBromfietsClub is onderdeel van de -Stichting Batavusbromfietsclub Nederland-
ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Utrecht

 

Magneet bromfietsen.


Magneet stand op de RAI 1970
bron: Blad Bromfiets
foto: Jan Heese
Klik op de foto voor een vergroting.

Onderstaande afbeeldingen komen uit het BATAVUS bulletin nr. 24 juni/juli 1969.
Klik op de afbeeldingen voor een vergroting.
Met dank aan Wietze Jonker voor het toesturen.
  

 


 

Magneet Rijwielfabriek Weesp 40 jaar later

Van 28 mei tot 14 september was er in het Gemeentemuseum Weesp, Nieuwstraat 41, de tentoonstelling De Magneet veertig jaar later, geopend.

Van 1928 tot 1969 was in Weesp de Magneet Rijwielfabriek gevestigd.

Oorspronkelijk begonnen als de NV Magneet Rijwielfabriek Velleman & Verdoner in Amsterdam, vestigde De Magneet zich in 1928 aan de Groenesingel in Weesp.

Het merk Magneet mag dan niet meer bestaan, er zijn nog genoeg liefhebbers van dit beroemde merk uit de vorige eeuw.

De fietsen die aanvankelijk werden gemaakt liepen voorop in kwaliteit en waren vernieuwend qua constructie. Om de naamsbekendheid te vergroten sponsorde de fabriek de toen opkomende wielersport. De Magneet had als eerste Nederlandse fabriek een eigen wielerploeg. Een bekende naam was o.a. Cor Blekemolen. Begin 50er jaren ging de fabriek zich toeleggen op de productie van fietsen met hulpmotor, de bromfiets. Vanaf 1952 wijzigde de naam in Magneet Rijwielen- en Motorenfabriek NV.

In april 1969 ging de Magneet over in handen van de rijwielfabriek van Batavus en kwam er een einde aan het merk.

Nu veertig jaar later wordt er in het gemeentemuseum een tentoonstelling gehouden over de Magneet; veel fotomateriaal van ondermeer de productie, de personeelsvereniging, het kantoor, de Magneet voetbalvereniging, de toneelclub en wat te denken van De Magneet Hawaiians. Maar ook een serie fietsen en twee brommers, de A50 en de Thunderbird, staan in de tentoonstelling.

Naast de tentoonstelling wordt op zaterdag 6 juni a.s. een toertocht gehouden met historische brommers, waaronder uiteraard Magneet. Gelijktijdig vertrekt een fietstocht met Magneet fietsen.

Een unieke kans om dit rijdend materiaal uit Weesp nog eens te bewonderen.

Er wordt verzameld bij molen De Vriendschap om 10 uur. Vervolgens gaat de brom- en fietsploeg naar het Gemeentemuseum, om rond 11 uur te vertrekken voor de beide toertochten.

Het Gemeentemuseum Weesp is geopend op dinsdag t/m donderdag en zaterdag en zondag van 13.30 tot 16.30 uur.

Nieuwstraat 41 – Weesp.

www.gemeentemuseumweesp.nl

 

 

 
 

Klik HIER voor foto's én vragen over de Thunderbrid, ingezonden op 16-06-2007.
Klik  HIER  de reactie van Frank Weghaus, ontvangen op 26-12-2007.

Nederlandse fabriek die rond 1952 begon met de productie van bromfietsen, die (hoewel in het eerste model een Husqvarna-blokje zat) hoofdzakelijk van Sachs-motoren voorzien werden.
In
1969
kocht Batavus dit merk op.
Begin jaren zeventig werd de productie van Magneetbromfietsen beëindigd.
In de Magneet fabriek in Weesp werd in 1968 en 1969 hard gewerkt aan het ontwikkelen van een nieuw type sport bromfiets. Zoals we weten is in diezelfde tijd deze fabriek overgenomen door Batavus. Met de overname kwamen ook de ontwerpen van deze sportbrommer in het bezit van de fabriek in Oudeschoot, tegenwoordig Heerenveen-zuid. Daar is de brommer verder ontwikkeld en uiteindelijk onder de naam Batavus TS49 op de markt gebracht. Omdat ook de naam Magneet nog leefde in de markt is deze brommer ook als Magneet Thunderbird op de markt gebracht. Van deze eerste ontwerpen tonen we een tekening.

Hieronder de informatie die stond in de Magneet folder van 1970

Klik op de afbeelding voor een groter formaat.


Klik op de afbeelding voor een groter formaat.

Magneet Mot '0 - Mat 1970

Volautomatische brommer met staande start, uitgerust met de bekende Saxonettemotor.
Een uiterst veelzijdige brommer: zeer comfortabel, betrouwbaar,
ideaal voor lange vakantietochten maar ook voor dagelijks gebruik.
De Mot'o-Mat heeft een stabiel buisframe met lage instap,
een oliegedempte telescoopvork en achtertelescopen.

De wie' hebben verchroomde velgen, extra zware spaken
en royale voltrommel remmen voor en achter.

Het comfortabele zweefzadel is verstelbaar,
de drager is bijzonder stabiel en heeft een opklapbaar kofferrek.

De Mot 'O-Mat is verder uitgerust met zijstandaard, spaakslot, gereedschapberging onder het zadel,
grote 15W koplamp met dimschakelaar, een gesloten kettingkast en een lange verchroomde demper.

Hij is verkrijgbaar in de kleuren combinaties: blauw/grijs en antraciet/grijs.

 


 


Klik op de afbeelding voor een groter formaat.

Magneet Thunderbird 1970

De veelgevraagde Magneet brommer, nu mooier en beter dan ooit.

Technische gegevens:
- robuust buisframe
- naar keuze Sachs 50/2 MA motor met 2-versnellingen of Sachs 50/3 NL-1 motor met 3-versnellingen
- Vredestein banden, voor 21 x 2.50, achter 21 x 2.75
- ruim bemeten voltrommelnaven voor en achter
- zware oliegedempte telescoopvoorvork
- oliegedempte achtertelescopen
- tank met chroom zijpanelen en grote kneegrips, inhoud ca. 10 liter, benzinekraan met reservestand
- zeer comfortabele buddy-seat met duo voetrusten
- sportief verstelbaar stuur
- verstelbare patentcrank met voetrem
- gesloten metalen kettingkast
- grote koplamp met 15W duplo-lamp en ingebouwde tachometer
- grote verchroomde uitlaatdemper
- royale gereedschapberging met gereedschap en pomp
- solide stuurslot
- robuuste middenstandaard
- smeernippels op de kabels

De Thunderbird is uitsluitend leverbaar in de fraaie kleuren combinatie: rood/zilver/zwart.

 

 
Klik op de afbeelding voor een groter formaat.

Deze Magneet TS50 op bovenstaande afbeelding was blijkbaar een voorstudiemodel
omdat over het Batavus tankschildje een Magneet sticker is geplakt.

Magneet TS50 1970
Een splinternieuwe bromfiets in de zwaarste klasse. Geconstrueerd als een motorfiets biedt de Magneet TS-50 een ongekend rijcomfort, een fabelachtige wegligging, aan de talloze technische details die laten zien dat de Magneet constructeurs zich op deze brommer volledig hebben kunnen uitleven.

Technische gegevens:
- zeer zwaar torsievrij buisframe
- Tomos 4L motor met 4-versnellingen voet geschakeld en geforceerde koeling
- zeer zware vol hydraulisch gedempte teleskoopvork, slag liefst 125 mm, met verchroomde vorkpoten.
- volhydraulische achterteleskopen met open veren
- wielen met verchroomde velgen en extra zware spaken nr. 11
- Voor en achter Vredestein banden 21 x 2.75
- zeer groot bemeten voltrommelnaven met steekas voor en achter
- zeer grote koplamp met 15W duplo lamp, ingebouwde tachometer en contactsport
- royaal achterlicht met ingebouwd remlicht
- verstelbaar stuur met Magura handvatten met zware knophandles
- benzinetank met kneegrips, inhoud ca. 14 I, benzinekraan met reservestand en doorzichtig bezinkselreservoir
- lange en brede buddyseat
- verstelbare Magneet patentcrank met voetrem
- grote gereedschapberging
- verchroomd kofferrek met verende klem en zijtasbeugels
- zware middenstandaard met verstelbare aanslag
- solide balhoofdslot
- geheel gesloten metalen kettingkast

De TS-50 is leverbaar in twee kleurencombinaties, namelijk: antraciet en rood/zilver/zwart, beide met chroom tankpanelen.



Uit de Magneet brochure van 1968.

Hieronder het resultaat in het echt. Met daaronder een detail van de tank.

Hieronder nog een serie foto's van bovenstaande brommer;

In de versie zoals die hierboven op papier is gezet is hij waarschijnlijk niet op de markt gekomen. Bij deze tekening zit er namelijk een Sachs blok met geforceerde luchtkoeling onder de brommer. Wij denken dat er luchtgekoelde blokken gemonteerd zijn in de uiteindelijke productieversie welke niet geforceerd werden gekoeld. Tijdens een zoektocht op het internet kwamen we tot onze verrassing een brommer tegen waar dit wel het geval is. Een prototype misschien? We willen hier graag meer van weten, dus een ieder die daar helderheid over kan verschaffen kan contact met ons opnemen.

Magneet TS 49 Magneet Thunderbird

 Magneet Thunderbird

Magneet Thunderbird 1968  Magneet Thunderbird 1968

Tegelijkertijd met de Magneet Thunderbird en de Batavus TS49 werd er in Oudeschoot gewerkt aan de Batavus TS50 met een motorblok van Tomos eronder. Dit Tomos blok heeft 4 versnellingen. Wat was er gemakkelijker om tegelijkertijd met de Magneet Thunderbird ook een Magneet TS50 op de markt te brengen? Daarmee houdt je de naam levend en Magneet dealers tevreden. Op de Batavus TS50 werden Magneet tankemblemen en een andere TS50 sticker op de gereedschapkastjes aangebracht en er was weer een brommer geboren. Tegenwoordig zouden we daarbij spreken van badge-engineering. Kijk zelf naar een aantal foto’s en vergelijk ze met de Batavus TS50 en je zult verder geen verschillen vinden.


Hieronder een aantal foto's van de Magneet TS50
Magneet TS 50 Magneet TS 50

 Magneet TS 50

Magneet TS 50

  Magneet TS 50

Magneet TS 50

Magneet TS 50

Onderstaande reactie ontvingen we op 26 maart 2007

Beste Batavus club,

op jullie site staat bij de sectie magneet bromfietsen een tekening en een tweetal foto's van een Magneet met een Sachsblok met geforceerde luchtkoeling. Daarbij staat het verzoek of iemand die hier meer informatie over heeft zich wil melden. Ik kwam al surfend toevallig op jullie site uit en zag daar tot mijn grote verbazing deze foto's staan. Ik ben namelijk degene die deze foto's heeft gemaakt en de brommer is nog steeds in mijn bezit.
Het betreft een Magneet Thunderbird uit 1968. Er zit een 3bak handgeschakeld Sachsblok onder met inderdaad geforceerde lucht koeling.
Ik heb deze brommer een jaar of 5 geleden gekocht. Het blok is volledig in originele staat en is niet opgevoerd geweest. De slijtage aan
het blok is er niet en de cilinder is nog compleet krasvrij. Ik heb met wat hulp van wat lokale brommerboeren de ontbrekende onderdelen
bij elkaar kunnen vinden als de Kettingkast en de kappen die onder de buddyseat. De driehoekige magneet emblemen op de tank zijn
wel originele magneet emblemen, een geschenk van dezelfde enthousiaste brommerboer, maar in het rubber zit een ronde uitsparing. Er horen dus
eigenlijk ronde emblemen in te zitten. Het blok, inclusief de geforceerde luchtkoeling, is zeker origineel. De brommer staat ook op kenteken
mede dankzij gegevens van deze site: http://www.motormuseum-lexmond.nl/b-nummers/index.htm heb ik hem door de keuring kunnen loodsen.
Hier staat een schat aan gegevens, met TNO lijsten van goedkeuring, goedkeuringsnummer en technische gegeven. Zeker de moeite
waard om eens door te spitten. Zie ook http://www.motormuseum-lexmond.nl/b-nummers/40.jpg

Op een rijtje:
Magneet Thunderbird
Bouwjaar 1968
B 6013
Motornummer: 4541117 Hub_r:47
Sachs 50/ma ABE AUS L

Ik heb de afgelopen jaren veel plezier beleeft aan deze brommer.
Ik heb de brommer 3 jaar gebruikt als dagelijks vervoermiddel en zo'n 3500km mee gereden zonder enig probleem.
Ook bij langere tochten, Den Haag - Vlissingen en de volgende dag weer terug geen enkel probleem, hij loopt als een zonnetje.
Het is altijd één keer trappen en lopen geweest.
De afgelopen twee jaar het vooral af en toe 's zomers dat ik hem gebruik maar voor dagelijks vervoer is er inmiddels een auto gekomen.
Voor een betere foto van het blok zie de bijlage.
Mochten jullie meer informatie willen of hebben jullie nog vragen mail dan gerust:
Spike_tm@hotmail.com

Met vriendelijke groet,

René

Hieronder de reactie van Wietze Jonker op het bovenstaand verhaal van René:

1 april 2007

Hallo René, ik zag jouw toevoeging bij het verhaal over Magneet op de BatavusBromfietsClub site. ik ben zeer ingenomen met je reactie op de vraag om meer info over de Magneet Thunderbird met een Sachs blok met geforceerde luchtkoeling. Ik ben n.l. degene die andersoortige informatie van Batavus probeert op te sporen. Over het algemeen buitenlandse (snel) brommers e.d. Fantastisch om een reactie te lezen van de eigenaar zelf. Ik ben blij dat je er zo tevreden mee bent.  

Ik wist dat zo rond 1968 een Magneet in ontwikkeling was, die door Batavus uiteindelijk op de markt is gebracht. Ik was in de veronderstelling dat pas in 1970 de eerste modellen Batavus TS49 en Magneet Thunderbird op de markt gekomen waren. Mogelijk enkele exemplaren in1969. Jij stelt dat die van jou al in 1968 het levenslicht heeft gezien. Ik ben daar vanzelfsprekend ontzettend benieuwd naar. Zou je mij het framenummer, staat op het balhoofd, willen vertellen? Als het goed is zit hierin het werkelijke bouwjaar verwerkt en dat is natuurlijk erg interessant.

Vriendelijke groet

Wietze Jonker
Heerenveen.

reactie van René:

Beste Wietze,

Het framenummer is 110396
Ik zal als bijlage een zip bestandje toevoegen met een foto van het blok en wat informatie van de site die ook in mijn reactie op de Batavus Club site staat. Het is vrij lastig om informatie te vinden over deze brommer, zeker met geforceerde koeling ben ik nog geen andere tegengekomen. De invoering van het bromfiets kenteken heeft er wel voor gezorgd dat er documenten zoals in de bijlage op internet zijn verschenen.

Ik heb de brommer een jaar of 5 geleden gekocht en daarbij een fietsenmaker die als hobby antieke bromfietsen verzameld en deze eigenlijk niet kwijt wilde. Na enig aandringen kon ik de brommer toch kopen. Deze oude fietsenmaker kwam ook met het bouwjaar 1968.

Als je meer informatie hebt over deze brommer naar aanleiding van het framenummer dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

René
Den Haag

reactie van Wietze:

2 mei 2007

Een zeer plezierig contact met René, de eigenaar van deze fraaie Thunderbird, heeft het volgende opgeleverd. Het blijkt uit het framenummer dat deze Magneet Thunderbird van het bouwjaar 1971 is. De eerste veronderstelling dat het bouwjaar 1968 zou moeten zijn, komt door de type goedkeuringssticker. Deze type goedkeuringssticker geeft namelijk dit jaartal aan.  

Ik denk dat het verstandig is om even wat zaken uit elkaar te trekken.  

Een type goedkeuringsnummer wordt in een bepaald jaar afgegeven en blijft daarna jarenlang geldig en in gebruik. Een type goedkeuringsnummer zegt daarom nog niets over het daadwerkelijke productiejaar van een brommer. Hoeft ook niet per definitie eerste productiejaar te zijn. Het geeft alleen maar aan wanneer een typegoedkeuring is aangevraagd en verleend. Productie kan wel een jaar of soms zelfs twee jaar later van start gaan. Het komt meer voor dat mensen dit verwarren.

Zolang er niets essensieels wijzigt hoefde er ook vanuit de fabrikant geen actie te worden ondernomen. Zodra er echter wel wat wijzigt dan moet de fabrikant een revisie op de typegoedkeuring aanvragen en dat als aanvullend document vastleggen. Dit blijkt op een heel mooie manier uit de documenten die René ons toestuurt. Wijzigingen van bandenmaten en uitlaatsysteem bijvoorbeeld. Keurig vastgelegd. 

Nu het framenummer. Uit dit framenummer blijkt dat het is gemaakt in het jaar 1971.

De driehoekige tankemblemen zijn niet gebruikt, maar in de daadwerkelijke productie zijn de bekende ronde Magneet emblemen gebruikt. Ook zijn er steeds rijwind gekoelde blokken gemonteerd en geen blokken met geforceerde luchtkoeling. Vandaar dat wij ook zo verrast en nieuwsgierig waren. Een geforceerd gekoeld type motorblok is dus niet origineel.  

René geeft aan dat hij erg tevreden is met zijn fraaie Thunderbird, en terecht, want het is ook een fraai sportmodel waar er niet zo heel veel meer van zijn. Het is een unieke brommer die sterk lijkt op de ontwerptekening.

Wietze Jonker

Heerenveen


Onderstaande foto's ontvangen op 16 juni 2007 van Wietze Jonker, zie ook de opmerkingen er onder:

 

Bij de volgende beide foto´s gaat het waarschijnlijk om persfoto´s van de nieuw te introduceren Magneet Thunderbird.
Waarschijnlijk zijn deze foto´s gemaakt in of omstreeks 1968/´69.
Deze foto´s roepen tal van vragen op.

Bijvoorbeeld:
Waarom word deze prachtige bromfiets aan de pers getoond in een afwijkende (prototype) versie van het uiteindelijke model zoals dat op de markt gekomen is?
* Waar, wanneer en door wie is deze foto gemaakt?
* Ter gelegenheid waarvan is deze foto gemaakt?
* Waarom staat de brommer bijna haaks op een toelopende menigte?
* En waar komt deze menigte vandaan???
* Deze foto lijkt in scène gezet want een vrouw achterop de foto houdt een en ander heel goed in de gaten?
* De foto lijkt onnatuurlijk want veel mensen die schijnbaar nergens vandaan komen en dan toevallig het pad van een achteloos neergezette prototype brommer kruisen, heel toevallig?? Lijkt wel erg onwaarschijnlijk.
* Ook erg interessant is, wat is er van deze brommer geworden?

Uiteraard houden we ons van harte aanbevolen voor alle informatie die u ons over deze Magneet Thunderbird zou kunnen verstrekken. 

Mail ons, als u meer weet van deze foto's op:
batavusbromfietsclub@home.nl
of
wingman_57@yahoo.com

 

 Reactie 22-06-2007 

Leendert, 

het is inderdaad een foto genomen tijdens de introductie van de Thunderbird, en NEE hij is NIET afwijkend aan het echte model....
De Thunderbird was de laatste stuiptrekking van magneet als zelfstandig merk, men had zelf dit model ontwikkeld met de geforceerde koeling, sportstuur, smalle spatborden en grote 19 inch wielen.
De productie was reeds aangevangen toen Batavus de zaak overnam een hele kleine oplage is er gemaakt.
In die tijd was het pas net toegestaan om 17 inch wielen te gaan gebruiken, een grotere wielmaat was "ouderwets".
Batavus veranderde in razendtempo de Thunderbird om in een modernere brommer met 17 inch en heeft uit kostenoverweging waarschijnlijk ook het voetbak blok weg gelaten, de spatborden werden voller en de bromfiets verloor zeer zeker iets van zijn elegantie.
Het Hollandse koperspubliek vond het niet erg en kocht het model als Batavus ts49, heel even was dit model ook nog als Thunderbird te koop met magneet badge, in feite hebben we het dan over de Thunderbird 2 of zoals kenners zeggen de Thunderbird met kleine wielen.
 

Tot zover,
Remco
 

Reactie 22-06-2007 

Hallo Batavieren. 

Omdat ik op het punt sta een Batavus TS 49 aan te schaffen, en op zoek ben naar het enige ontbrekende onderdeel, n.l. de kettingkast, belandde ik op jullie site, waar ik tot mijn verrassing de correspondentie over een Magneet Thunderbird tegenkwam.
Uit die correspondentie blijkt dat er enige verwarring is over het wel of niet leveren van deze bromfiets met een geforceerde luchtkoeling.
Welnu, misschien draagt mijn ervaring een steentje bij. In 1970 (april) kocht ik een nagelnieuwe Thunderbird bij fietsenzaak Mart Ham te Zaandijk...met geforceerde koeling! Dit was al het type met de rechthoekige koplamp. Ik heb vele jaren plezier van deze bromfiets gehad. Het ding was zwaar opgevoerd: uitlaatbocht afgezaagd, dempers eruit- pannenspons erin- tandwielen veranderen, krukas afvijlen,16 mm Bingetje erop, poorten uitvijlen, later een dikke pijp erop, maar in afwachting van een dikke bocht een stuk touw als afdichting, veel, heel veel lawaai en bloedjesnel...tot agent Keep (berucht tot diep in de Zaanstreek) mij van straat plukte en ik afdroop richting rollenbank. Geheel gedemonteerd kreeg ik hem terug. Daarna een ander "gewoon" gekoeld blokje eronder, maar met de komst van de helmplicht was het ook in onze dreven snel gedaan met de brommerts...Daarna heeft de Thunderbird (wat ik trouwens een zeer kinderachtige naam vond) jarenlang achter de schuur tegen een snelgroeiende Italiaanse populier gestaan, waar ik hem niet meer wegkreeg omdat hij in de boom was gegroeid...Doorzagen van het bagagerek was de enige optie om hem los te krijigen. Met pijn in het hart heb ik hem aan de weg gezet, waar al snel belangstelling van een paar jongetjes was gewekt, en zo vond de Magneet snel nieuwe baasjes! Conclusie: ook in latere jaren werd de Thunderbird met geforceerd blokje geleverd!

Met vr.gr.,
Ron Brinkman
.

Reactie 22-06-2007 

Hallo, 

Over de Thunderbird is mij het volgende bekend:
Deze bromfiets is wel degelijk in Weesp geproduceerd en de plaatselijke Magneetdealer heeft er ook een paar verkocht. Ik bezit een Magneet-folder uit zomer 1969 waar de Thunderbird ook is afgebeeld, echter:

* Alleen met de Sachs geforceerde koeling 4 voetversnelling,
* Geen gewoon stuur maar clip-ons aan de vorkpoten,
* 23 inch velgen en tot slot het driehoekige Magneet logo op de tankrubbers.

Bij mijn weten is pas na de overname door Batavus er een 2-en 3 versnelling bijgekomen.
Derhalve lijkt mij een originele Thunderbird 3v geforceerd gekoeld wat vreemd, zeker als deze brommer 21 inch velgen heeft, want na de 23 inch periode is uitsluitend nog rijwindkoeling gebruikt.
 

met vriendelijke groet, 

Henk Portengen
Weesp

Onderstaande afbeeldingen van een Magneet Thunderbird 50-3 ontvingen we op 19-09-2008 van Henk Portengen.
betreft de Magneet Thunderbird van Dave de Waard

Onderstaande foto's ontvingen we van de eigenaar: Dave de Waard op 19-09-2008
 

Onderstaande flyer ontvingen we van Henk Portengen, waarvoor onze hartelijke dank.

KLik op de afbeeldingen voor een vergroting.

Reactie ontvangen van  op 26 december 2007 van Frank Weghaus

Magneet Thunderbird

Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik denk dat ik een paar dingen moet rechtzetten die op de website onjuist zijn weergegeven. Zoals bekend is Magneet in 1969 door Batavus overgenomen. Bruidsschat in deze was het uitgestrekte dealernetwerk en juist deze Magneet Thunderbird. En in 1968 is deze brommer wel degelijk geïntroduceerd en verkocht (ik heb namelijk folders uit 1968 en 1969 die dit onderbouwen). Ik heb zelf de 68er. Deze werd in dat jaar uitsluitend in metallic rood/zilvergrijs mét driehoeks emblemen geleverd, en uitsluitend met een Sachs 4V geforceerd gekoeld. In 1969 is het één en ander aangepast zo was het mogelijk om een 3v hand te krijgen en is de achterbrug, die later voor de TS49 werd gebruikt, ingebouwd. Verder was hij of in rood of in zwart verkrijgbaar (de spatborden waren nog wel zilvergrijs). Onder Batavus (1970) veranderde er nog meer zo kwamen er ronde tankemblemen die min of meer waren afgeleid van die van Batavus, de clipons verdwenen en het voorspatbord wijzigde ingrijpend. Tenslotte werden de 17 inch wielen gemonteerd in plaats van de 19 inch en werd een ander achterlicht gemonteerd. 
Kijk ook eens op de Magneet site:
http://www.clubs.nl/community/default.asp?clubid=32683

 

Klik op het logo hieronder om naar de officiële Batavus site te gaan.