BatavusBromfietsClub
opgericht: juli 2003
Correspondentie adres: Schoterlandseweg 11, 8414 LM, Nieuwehorne
Tel. 0513 461 510 Mob. 06 518 99 045
e-mail:
info@batavusbromfietsclub.nl
De BatavusBromfietsClub is
onderdeel van de -Stichting Batavusbromfietsclub Nederland- ingeschreven bij de Kamer van Koophandel
Utrecht
|
het
Clemens Jansen
dé man achter het JLO museum
een man met passie, een perfectionist van de eerste
orde.
Soms kun je met een JLO motor onder je brommer
ook vliegen, klik
HIER
Hieronder laten wij u een beeldverslag
zien van het bezoek dat wij op donderdag 4 november 2004 aan het Eerste
Nederlandse JLO museum brachten.
Niet gehinderd door een al te grote kennis van motoren, kregen we op een
heldere én duidelijke manier uitleg van de werking van de JLO motoren, maar
ook de werking van een tweetakt motor, versnellingsbak e.d. werden ons op
een uitstekende manier uitgelegd.
We kijken eerst even in de werkplaats 'keuken'
Clemens Jansen heeft een speciale standaard
gebouwd waarop de beroemde JLO motoren kunnen worden geplaatst om proef
te draaien, wij zien Clemens Jansen hier aan het werk in zijn
werkplaats. |
De JLO G50 motor van Leendert W. Koppenol
gemonteerd op de proefopstelling.
Van buiten zag de JLO G50 er nog wel aardig uit, maar
zodra opengemaakt bleek hij wel héél erg verroest, dus werk aan de
winkel ! |
|
Goed en juist gereedschap is van het
grootste belang om te werken aan de motoren, o.m. om de beroemde JLO
pianosnaar aan te brengen. |
De JLO G50 motor van Leendert W. Koppenol wordt zo gecontroleerd
op druk. |
Om goed te kunnen werken is goed én speciaal gereedschap noodzakelijk,
hieraan kunnen we zien dat Clemens Jansen van het Eerste JLO
museum zorgvuldig én professioneel te werk gaat.
|
Gereedschap te kust en te keur, nodig om goed werk te
verrichten. |
Nog meer gereedschap om goed werk te verrichten. |
Het JLO museum.
Het gordijn voor het JLO museum gaat open, onder de
klanken van prettige muziek en uitleg over het ontstaan. |
Clemens Jansen in zijn JLO museum kijk -terecht- heel trots naar
zijn Batavus Supersport die in de best denkbare staat verkeerd. |
Een overzicht van het JLO museum. |
De beroemde JLO Piano snaar. |
Één van de eerste én één van de beste JLO motoren de FP
50. |
De wereldberoemde JLO TS50 motor 50 cc, van een lichte
Batavus motorfiets, mét kick starter! |
De wereldberoemde JLO TS50 motor, nu in gedeeltelijk
opengewerkte uitvoering. |
JLO G50, dit motortje is in 1955 in Munchen ontwikkeld
met de beroemde JLO piano snaar, met aluminium cilinder, waar een stalen
bus in zit. De carburateur is van het type Bing, en was voor de Duitse
en Nederlandse markt bestemd. Leuk detail is het vliegwiel deksel waar
de letter piano geschreven staan, is niet gecenterd, dus glad gepolijst. |
Deze JLO G50 is in Pinneberg gebouwd eind 1955 , met een
gietijzeren cilinder, zwart gespoten, deze productie is van Munchen
weggehaald naar Pinneberg, detail: waar je dat aan kunt zien; de letter
JLO piano zijn geschreven in een vlak, wat wel gecentreerd is. Deze
motoren zijn dus door Batavus ingebouwd in hun bromfietsen. De motor is
verder voorzien van een Encarwi carburateur, specifieke wens van
Batavus.
|
Carburateurs in alle soorten en maten. |
Carburateurs in alle soorten en maten. |
Clemens gaf een uitvoerige én deskundige uitleg.over
de werking van een twee én drie versnellingsbak.
Links de tandwielen die nodig zijn voor een twee versnellingsbak, rechts
voor een drie versnellingsbak. |
Links een stationaire JLO motor, rechts het aandenken wat
de deelnemers kregen aan Concours d’ Elegance bij gelegenheid van het
100 jarig bestaan van Batavus op 25 september 2004 in Heerenveen. |
Clemens Jansen bij zijn geliefde JLO motoren, alle
door Batavus in Nederland toegepaste motoren heeft Clemens verzameld in
zijn museum én zij werken uiteraard allemaal perfect ! |
Natuurlijk mocht Leendert W. Koppenol van de
Batavus Bromfiets Club even poseren op de Batavus SuperSport van
Clemens Jansen. |
Clemens geeft hier uitleg aan Rinus Kas. |
We kregen van Clemens Jansen deskundig uitleg over de
werking van de JLO motoren. |
|
Zelfs de stationaire motoren van JLO hebben voor ons nu
géén geheim meer. |
De JLO GA50 motor, de A staat voor automaat ! |
De JLO MMS40 motor. |
Natuurlijk worden er in het JLO museum alléén maar
originele JLO onderdelen gebruikt. |