BatavusBromfietsClub
Correspondentie adres: Schoterlandseweg 11, 8414 LM, Nieuwehorne Tel. 0513 461 510 Mob. 06 518 99 045

het

Clemens Jansen
dé man achter het JLO museum

een man met passie, een perfectionist van de eerste orde.

Soms kun je met een JLO motor onder je brommer ook vliegen, klik HIER

Hieronder laten wij u een beeldverslag zien van het bezoek dat wij op donderdag 4 november 2004 aan het Eerste Nederlandse JLO museum brachten.
Niet gehinderd door een al te grote kennis van motoren, kregen we op een heldere én duidelijke manier uitleg van de werking van de JLO motoren, maar ook de werking van een tweetakt motor, versnellingsbak e.d. werden ons op een uitstekende manier uitgelegd
.

We kijken eerst even in de werkplaats 'keuken'

Clemens bij de JLO G50 motor van Leendert W. Koppenol

Clemens Jansen
Clemens Jansen heeft een speciale standaard gebouwd waarop de beroemde JLO motoren kunnen worden geplaatst om proef te draaien, wij zien Clemens Jansen hier aan het werk in zijn werkplaats.

De JLO G50 motor van Leendert W. Koppenol op de proefopstelling.
De JLO G50 motor van Leendert W. Koppenol gemonteerd op de proefopstelling.

Van buiten zag de JLO G50 er nog wel aardig uit, maar zodra opengemaakt bleek hij wel héél erg verroest, dus werk aan de winkel !
Clemens Jansen

o.a. speciaal gereedschap om de beroemde JLO pianosnaar aan te brengen.

Goed en juist gereedschap is van het grootste belang om te werken aan de motoren, o.m. om de beroemde JLO pianosnaar aan te brengen.

Gereedschap speciaal gemaakt om te kontroleren of er gaslekkages optreden.
De JLO G50 motor van Leendert W. Koppenol wordt zo gecontroleerd op druk.
Goed én speciaal gereedschap is het halve werk
Om goed te kunnen werken is goed én speciaal gereedschap noodzakelijk, hieraan kunnen we zien dat Clemens Jansen van het Eerste JLO museum zorgvuldig én professioneel te werk gaat.

Gereedschap te kust en te keur, nodig om goed werk te verrichten.
Nog meer gereedschap om goed werk te verrichten.
Het JLO museum.

Het gordijn voor het JLO museum gaat open, onder de klanken van prettige muziek en uitleg over het ontstaan.

Clemens Jansen in zijn JLO museum kijk -terecht- heel trots naar zijn Batavus Supersport die in de best denkbare staat verkeerd.
Een overzicht van het JLO museum.
De beroemde JLO Piano Snaar.
De beroemde JLO Piano snaar.
Een JLO juweeltje.
Één van de eerste én één van de beste JLO motoren de FP 50.
De wereldberoemde JLO G50 motor.
De wereldberoemde JLO TS50 motor 50 cc, van een lichte Batavus motorfiets, mét kick starter!
De wereldberoemde JLO G50 motor, nu in een opengewerkte uitvoering.
De wereldberoemde JLO TS50 motor, nu in gedeeltelijk opengewerkte uitvoering.
JLO G50, dit motortje is in 1955 in Munchen ontwikkeld.
JLO G50, dit motortje is in 1955 in Munchen ontwikkeld met de beroemde JLO piano snaar, met aluminium cilinder, waar een stalen bus in zit. De carburateur is van het type Bing, en was voor de Duitse en Nederlandse markt bestemd. Leuk detail is het vliegwiel deksel waar de letter piano geschreven staan, is niet gecenterd, dus glad gepolijst.
Deze JLO G50 is in Pinneberg gebouwd eind 1955
Deze JLO G50 is in Pinneberg gebouwd eind 1955 , met een gietijzeren cilinder, zwart gespoten, deze productie is van Munchen weggehaald naar Pinneberg, detail: waar je dat aan kunt zien; de letter JLO piano zijn geschreven in een vlak, wat wel gecentreerd is. Deze motoren zijn dus door Batavus ingebouwd in hun bromfietsen. De motor is verder voorzien van een Encarwi carburateur, specifieke wens van Batavus.

Carburateurs in alle soorten en maten.
Clemens gaf een uitvoerige én deskundige uitleg.over de werking van een twee én drie versnellingsbak.
Links de tandwielen die nodig zijn voor een twee versnellingsbak, rechts voor een drie versnellingsbak.
Links een stationaire JLO motor, rechts het aandenken wat de deelnemers kregen aan Concours d’ Elegance bij gelegenheid van het 100 jarig bestaan van Batavus op 25 september 2004 in Heerenveen.
Clemens Jansen bij zijn geliefde JLO motoren, alle door Batavus in Nederland toegepaste motoren heeft Clemens verzameld in zijn museum én zij werken uiteraard allemaal perfect !
Natuurlijk mocht Leendert W. Koppenol van de Batavus Bromfiets Club even poseren op de Batavus SuperSport van Clemens Jansen.
Clemens geeft hier uitleg aan Runis Kas
Clemens geeft hier uitleg aan Rinus Kas.
We kregen van Clemens Jansen deskundig uitleg over de werking van de JLO motoren.
Zelfs de stationaire motoren van JLO hebben voor ons nu géén geheim meer.
De JLO GA50 motor, de A staat voor automaat !
De JLO MMS40 motor
De JLO MMS40 motor.
Natuurlijk worden er in het JLO museum alléén maar originele JLO onderdelen gebruikt.

Hoera !
ons clublid Henk Bouw 40 jaar in dienst van de Stadsschouwburg Amsterdam,
dat is pas echt met een JLO kun je vliegen !